شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 April 2024
کد خبر: 3140
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ۰۶:۴۳
رئیس کمیسیون رسانه مجمع امور داوری و میانجیگری اصفهان:

صلح و آشتی بزرگی در دعاوی حقوقی اتفاق خواهد افتاد

اصفهان را امروز همگان به فرهنگ و هنرش می‌شناسند و هرگاه سخنی از این شهر باشد، ذهن‌ها به سمت هنر بی‌بدیل‌اش می‌رود.

نجمه کرمی

به گزارش واحد رسانه ای مجمع امور داوری و میانجیگری اصفهان، اما اصفهان علاوه بر جایگاه رفیعی که در فرهنگ ایرانی دارد، همیشه در زمینه حق و حق‌گرایی هم پیشرو بوده است. مردم این شهر از دیرباز به قدری در مبادلات و مراودات خود ریزبین و نکته سنج بوده‌اند که شاید کمتر مواقعی برای رفع اختلافات به محکمه می‌رفتند و اگر هم به قاضی و دادگاه مراجعه می‌کردند، به سریع‌ترین شکل بستر تساهل و تسامح فراهم می‌شده و شاکی و متهم به حق خود می‌رسیده‌اند. حال اما نباید از نقش میانجیگری و فرهنگ کدخدامنشی که میان مردم و به خصوص بازاریان و تجار اصفهانی رواج داشته، گذشت. فرهنگی که رکن اصلی‌اش ریش سفیدی و اعتبار و اعتماد بوده و تنها مثلث شاکی، متهم و میانجی درگیر حل و فصل دعاوی می‌شدند.
نجمه کرمی رئیس کمیسیون رسانه مجمع امور داوری و میانجیگری در این باره می گوید: این فرهنگ البته با اینکه کمرنگ شده، اما همچنان در رگه‌های این شهر جاری و ساری است و نمود آن را هنوز هم می‌توان در بازارهای قدیم و جدید اصفهان مشاهده کرد.
وی  در بخش دیگری از صحبت های خود به شعار و هدف این مجمع اشاره و بیان می کند: مجمع امور داوری و میانجیگری اصفهان که نخستین نهاد میانجیگری سازمانی در ایران محسوب می‌شود، با شعار و هدف کاهش حجم و رسیدگی سریع تر به پرونده‌‌های قضایی در دادگاه‌ها رسما کار خود را از اواخر آبان‌ماه سال جاری آغاز کرده و در صدد است تا فرهنگ صلح و دوستی و آئین میانجیگری را هرچه پررنگ‌تر در نصف جهان ترویج دهد.
رئیس کمیسیون رسانه مجمع امور داوری و میانجیگری اصفهان می افزاید: مجمع امور داوری که بعد بین‌المللی و کشوری دارد اکنون با آغوش باز پذیرای افراد از هر کجای این کره خاکی است تا با رسیدگی سریع به پرونده آن‌ها زمینه‌ساز صلح و برادری باشد.
وی با تاکید براینکه نتایج و داوری‌ها در این مجمع کاملا قانونی بوده و از هر نظر مورد تایید دادگاه و مراجع قضائی است و قابل استناد می‌باشد عنوان می کند: در این میان حل و فصل کلیه اختلافات بازرگانی داخلی و خارجی  به صوت تخصصی از طریق داوری و میانجیگری ما بین اشخاص حقیقی و حقوقی بر مبنای قوانین داخلی و بین المللی و حل کلیه اختلافات ارجاعی از طریق داوری و میانجیگری مابین اشخاص حقیقی و حقوقی تنها نمونه‌هایی از فعالیت‌های این مجمع خواهد بود.
کرمی آگاهی بخشیدن به مردم را بزرگترین چالش دانست و اضافه کرد: مردم تا امروز عادت کرده اند برای حل دعاوی خود به دادگاه مراجعه کنند و تغییر این عادت و فرهنگ سازی روش های جایگزینی و غیر قضایی در حل وفصل دعاوی پروسه زمان بری است.
رئیس کمیسیون رسانه مجمع امور داوری و میانجیگری اصفهان در ادامه به راهکار هایی برای آگاهی بخشیدن به عموم مردم اشاره و تصریح می کند: رسانه ها اعم از مکتوب یا مجازی کمک اعظمی در اطلاع رسانی به مردم خواهند داشت که این کمیسیون برنامه ویژه ایی برای همکاری با رسانه ها در نظر دارد البته زمینه فعالیت این مجمع به گونه ای است که باید ظرفیت های اخبار حقوقی رسانه ها را ارتقا بخشید که این مهم مستلزم پرورش خبرنگارانی تخصصی در حوزه حقوق است که در این زمینه برنامه های آموزشی ویژه ای در نظر گرفته شده که با آغاز به کار این مجمع این برنامه ها شکل عملیاتی پیدا خواهد کرد. همچنین با راه اندازی سایت www.mediation.ir به طور مستقیم با اهالی حقوق، رسانه ها و مردم ارتباط برقرار خواهیم کرد و آخرین قوانین و مقررات ، قواعد و آیین داوری، ثبت و پیگیری دادخواست و دوره های آموزشی در این سایت قابل دسترس خواهد بود.
وی در پایان فرهنگ‌سازی و ترغیب مردم برای مراجعه به اینگونه سازمان‌ها یکی از اهداف اساسی مجمع داوری و میانجیگری اصفهان شمرد و می گوید: اعتقاد بر آن است که اگر چالش فرهنگ‌سازی برطرف شود، صلح و دوستی بزرگی در دعاوی حقوقی اتفاق خواهد افتاد.



+ 25
مخالفم - 30

بازدید: 3682