پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 March 2024
کد خبر: 3087
تاریخ انتشار: سه شنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۵۰
عضو هیات مدیره مجمع امور داوری و میانجیگری اصفهان:

احیای فرهنگ کهن میانجیگری برای حل اختلافات

دکتر منوچهر توسلی نایینی استاد حقوق عمومی و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و عضو هیئت رئیسه مجمع امور داوری و میانجیگری اصفهان در رابطه با شکل گیری این مجمع اظهار داشت : در فرهنگ کهن ایران می توان نقش میانجیگری و کدخدامنشی را پررنگ دید.

به گزارش واحد رسانه ای مجمع امور داوری و میانجیگری اصفهان،وی با بیان اینکه نهادهای داوری می توانند نقش کلیدی را در حل اختلافات مردم و  احیای فرهنگ داوری و میانجیگری ایفا کنند، افزود: داوری های سازمانی  در تمام دنیا نقش غیر قابل انکاری در کاهش سرعت رسیدگی به پرونده ها و حل اختلافات دارند.
توسلی ادامه داد: مجمع امور داوری و میانجیگری اصفهان نیز در این راستا شکل گرفته است، در واقع هدف ما از راه اندازی این سازمان مردم نهاد، صرفه جویی در زمان و هزینه مردم برای رفع اختلافات است.

وی یکی از مهمترین اثرات مثبت این مجمع را رسیدگی با سرعت بالا به پرونده های تجاری عنوان کرد و گفت: زمان رسیدگی به پرونده های تجاری به دلیل کثرت پرونده های واصله به دادگاه ها بسیار بالاست، این موضوع در حالی است که مجمع داوری می تواند این موضوعات را در عرض چند هفته یا چند ماه حل و فصل می کند.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: زمان رسیدگی به پرونده های تجاری به سبب ویژگی های اقتصاد ایران بسیار اهمیت دارد.

تفاوت های داوری و میانجیگری

وی با بیان اینکه در واقع میانجیگری و داوری مکمل یکدیگر هستند، ادامه داد: در امر میانجیگری تلاش می شود روابط و افکار طرفین دعوی را برای رسیدن به یک نقطه مشترک به یکدیگر نزدیک شده و صلح و سازش انجام شود.
توسلی خاطر نشان کرد: در امر داوری طرفین افراد مورد قبول و متخصص  را به عنوان قاضی برای حل مشکل قرار می دهند تا اختلاف از طریق صدور رای توسط داور حل شود.

دکتر توسلی تصریح کرد: در امر داوری و میانجیگری از افراد متخصص در همان زمینه استفاده خواهد شد.
وی با بیان اینکه نتایج مثبت فعالیت سایر سازمان های داوری و میانجیگری در دیگر کشورها آشکار شده است، بیان کرد: ما امیدواریم این نهاد در آینده نزدیک اثرات مثبتی را  در استان اصفهان و دیگر شهرها  برجای گذارد.


استاد دانشگاه اصفهان از جمله مزایای داوری را افزایش رضایت طرفین دعوی عنوان کردو گفت:  در سیستم دادگستری همواره یک نفر محکوم است و لذا نارضایتی در فرد وجود دارد اما در سیستم داوری ومیانجیگری چون قاضی از سوی خود فرد انتخاب می شود، این احساس بسیار کمتر است.



+ 25
مخالفم - 19

بازدید: 3787